Reklama
 
Blog | Ondřej Hudec

Výsledky působení nového vedení ČT

Nový generální ředitel České televize se ještě ani nestačil v této instituci pořádně ohřát a už se pod jeho vedením konají různé změny. Jsou však ku prospěchu této instituce?

Už v kandidátském projevu nynější ředitel České televize Petr Dvořák deklaroval některé změny, které by se měly uskutečnit, pokud vyhraje výberové řízení. Jmenoval například hlavní zpravodajskou relaci Události, která dle něj potřebuje razantní proměnu. Ne, že by určité změny v tomto pořadu nebyly potřeba. To, jakým směrem se koncepce zpravodajství začala ubírat v poslední době ale rozhodně pozitivní není.

V prvé řadě mi nesedí hlavní důvod, kvůli kterému se novopečený ředitel rozhodl pro razantnější změny v Událostech. Petr Dvořák argumentuje sledovaností- Události se dostaly svou sledovaností i pod Zprávy televize Prima. U veřejnoprávní televize by však sledovanost neměla být hlavním ukazatelem a už vůbec ne u takto důležitého pořadu. Dále zmínil například příliš suchý projev hlavních moderátorů, kteří prý nedokážou diváky zaujmout. Já s moderátory Událostí žádný problém nemám. Je z nich znát zkušenost mnoha let strávených před kamerami a také vím, že o prezentovaných informacích dokážou něco říct i mimo čtecí zařízení, což u moderátorů komerčních stanic až na výjimky neplatí.

To, co mi na Událostech vadí je jejich roztříštěnost a záběr na nedůležité informace. Zahraniční zpravodajství mají sice velmi kvalitní, ale jinak je zhruba 50% obsahu tvořeno lokálními informacemi typu „Jana Nováková má problém dojet do práce kvůli snížení počtu autobusů na některých linkách v jejím kraji.“ Takové informace zkrátka do hlavní zpravodajské relace nepatří. Naopak důležitým zprávám chybí kvalitní analýza. Například zprávy na prvním programu britské BBC vypadají tak, že se v nich objeví maximálně pět témat, ale zato je každé důkladně zanalizováno. Takže abych to shrnul: Událostem by prospělo méně příspěvků a více analýzy.

Reklama

V nedávné době také proběhla médii zpráva, že Dvořák se chystá vrátit původní logo k označení jednotlivých stanic. Není jasno v jaké (modernizované) podobě, v každém případě jde však o další nepromyšlený tah, který znovu boří několikaletou práci artdirectora Alana Záruby, který vytvořil nynější grafickou koncepci jednotlivých stanic České televize, na kterou už si diváci zvykli. K dalším podivným tahům nynějšího vedení by se dalo připočíst přesunutí Večerníčku na druhý program, nebo podivné čachry s Počasím, které nyní plní funkci jakéhosi předskokana Událostí…

Vzhledem k tomu, že dlouhodobější a strukturovanější změny se projeví až po delším časovém období a ty hlavní změny Českou televizi teprve čekají, je na detailní hodnocení práce Petra Dvořáka v jejím čele příliš brzy. Z těch už provedených je však zatím cítit snaha přitáhnout diváka za každou cenu a obavy z komercializace veřejnoprávního média tak nejsou vůbec neopodstatněné.